В разговорния български език под клапан без допълнително определение обикновено се разбира клапанът в газоразпределителния механизъм на двигателите с вътрешно горене, макар, че подобно устройство има и в други видове двигатели. Между специалистите е популярно и се използва наименуванието на този елемент заимстван от френски- супап .
Клапаните се използват за контрол на въздуха и притока на горивна смес към двигателния цилиндър за постигане на оптимален режим на работа. Монтирани са в цилиндровата глава на двигателя и затварят цилиндьра херметически за извършване на работния такт на двигателя. Синхронизирано с движението на коляновия вал и буталата на двигателя, двата типа клапани - всмукателен и изпускателен, отварят и затварят цилиндровото пространство за осъществяване на работния цикъл на двигателя. Управлението им се осъществява посредством гърбиците на разпределителния вал и кобилиците към него. Общото название на механизмите и частите, които задвижват и контролират работата на клапаните се нарича газоразпределителен механизъм (на англ. Valvetrain).
Клапаните на буталните двигатели се сьстоят от глава и стебло. Те се изработват с плоска, изпъкнала и камбанообразна глава. Поради тежкият топлинен режим на работа и необходимостта от висока износоустойчивост, главите им се изработват от термоустойчива стомана, а стеблата от легирана стомана.
Клапан от двигател с вътрешно горене